Kendtes Gravsted
Forside Biografier
Nyheder Portrætnyt
Denne dag Links
Rouletten Om siden

Søgning
Søg på navn:
Flere søgemuligheder

Persongrupper
Alle personer
Arkitekter & tegnere
Billedkunstnere
Efterlyste personer
Erhvervsfolk
Filmfolk
Forfattere
Journalister & Radio/TV
Kirkens folk
Kongehuse
Militær- og søens folk
Musikere & komponister
Politikere
Sangere
Scenefolk
Skolefolk
Skuespillere
Sports- og idrætsfolk
Videnskabsfolk
Øvrige personer

© www.gravsted.dk 2003, 2017

Dansk maler

Født tirsdag den 10. juni 1862 i København
Død fredag den 11. juni 1937 på Løgismose, Haarby, Assens, Fyn

Mini-biografi: Hendes samhørighed med ægtefællen Harald Slott-Møller har bevirket, at de er blevet vurderet som par. Men netop som kunstnerpar markerede de sig stærkt, i forbindelse med etableringen af Den fri Udstilling. I 1880'erne var hendes malerier præget af P.S. Krøyers lys- og stemningsskildring, hvilket ses i maleriet Sommerdagen. I løbet af 1890'erne opstod hendes idé om, at kunsten skulle udtrykke nationalfølelse og historisk bevidsthed. Det kom til udtryk, i motiver fra danske folkeviser. Men på trods af hendes ønske om at skabe national kunst, blev udsmykningen på Københavns Rådhus den eneste nationale opgave. Ligesom de engelske prærafaelitter, blev hun inspireret af italiensk malerkunst fra 13.-15. århundrede. Blandt ægteparrets nærmeste venner, var kulturradikale som Georg Brandes og Johan Rohde. Da Rohde tog initiativ til dannelsen af Den frie Udstilling, støttede parret det ivrigt. Men i en fælles stræben mod et stilsøgende, intellektuelt maleri bragte de to kunstnere sig senere i 1890'erne i opposition til de øvrige medlemmer, hvilket resulterede i et brud med Den frie Udstilling. Modstand og kritik fik det kompromisløse par til, efterhånden at isolere sig og efter den såkaldte bondemalerstrid i 1907, hvor de især lagde sig ud med Fynboerne, blev de helt isolerede i det officielle kunstliv.

Holmens Kirkegård, København 2004
© www.gravsted.dk (foto:hs)