Kendtes Gravsted
Forside Biografier
Nyheder Portrætnyt
Denne dag Links
Rouletten Om siden

Søgning
Søg på navn:
Flere søgemuligheder

Persongrupper
Alle personer
Arkitekter & tegnere
Billedkunstnere
Efterlyste personer
Erhvervsfolk
Filmfolk
Forfattere
Journalister & Radio/TV
Kirkens folk
Kongehuse
Militær- og søens folk
Musikere & komponister
Politikere
Sangere
Scenefolk
Skolefolk
Skuespillere
Sports- og idrætsfolk
Videnskabsfolk
Øvrige personer

© www.gravsted.dk 2003, 2024

Dansk fotograf

Født mandag den 11. april 1921 i Hillerød
Død søndag den 1. december 2013 i Helsingør
Efterlysning: Vi mangler oplysninger om denne persons gravsted. Kan du hjælpe med information herom, eller endnu bedre: sende et godt foto af gravstedet? Læs evt. mere Om siden.
Kontakt - På forhånd tak.

Mini-biografi: Var søn af redaktør Holger Bernild, der ofte havde forfattere som Jeppe Aakjær og Henrik Pontoppidan på besøg i hjemmet og sønnen fik som gudfar, Martin Andersen Nexø. Bror Bernild var velbegavet og kreativ, men ordblind, hvilket ikke mødte meget forståelse i 1930'erne. Bernild droppede realeksamen og gik som 19årig i lære hos fotografen Sven Türck, var 1942 udlært og etablerede året efter eget atelier for reklame-, mode-, arkitektur-, illustrations- og portrætfotografering. Var under 2. verdenskrig medlem af Modstandsbevægelsens Filmgruppe og medfotograf på det som siden blev Danmarks Frihedsråds film: Det gælder din Frihed. Blev 1944 arresteret af Gestapo for at have produceret en fotoreportage om Folkestrejken. Bror Bernild udgav 1946 bogen Kan vi være dette bekendt?, med fotografier af mennesker, der boede i små, mørke og usunde lejligheder, bogen havde tekst af Karl Roos. Bernild udgav, sammen med Børge Høst, portrætfilmen Meninger i tiden om og med Poul Henningsen, var tillige stillfotograf på Henning Carlsens film Klabautermanden og tv-serien Matador. Rejste sammen med sin hustru til bl.a. Sydamerika, Mexico, Kina og fotograferede før moderniteten satte sine uudslettelige spor. Så det som en livsopgave, at skildre landbruget i overgangen fra klassisk til moderne landbrug og modtog 1996 Landbrugets Kulturfonds kulturpris.