Kendtes Gravsted
Forside Biografier
Nyheder Portrætnyt
Denne dag Links
Rouletten Om siden

Søgning
Søg på navn:
Flere søgemuligheder

Persongrupper
Alle personer
Arkitekter & tegnere
Billedkunstnere
Efterlyste personer
Erhvervsfolk
Filmfolk
Forfattere
Journalister & Radio/TV
Kirkens folk
Kongehuse
Militær- og søens folk
Musikere & komponister
Politikere
Sangere
Scenefolk
Skolefolk
Skuespillere
Sports- og idrætsfolk
Videnskabsfolk
Øvrige personer

© www.gravsted.dk 2003, 2017

Svensk maskiningeniør og søofficer

Født lørdag den 13. juni 1812 i Stockholm, Sverige
Død lørdag den 7. juli 1877 i Stockholm, Sverige

Mini-biografi: Var søn af en slusebygmester, blev efter skoletiden ansat som tegner på Göta kanalens tegnestue og siden på Motala værksted. Blev elev på modelværkstedet, i 1831 formand for tegnestuen og året efter værkmester. Tegnede som 23årig en model af en dampvogn med sikkerhedsventiler, slidregulering, centerskiver og flere rør inde i kedlen, maskinen lignede meget de lokomotiver, der på samme tid var ved at blive udviklet i udlandet. Tegningen blev i 1931 skænket til Jernbanemuseet af datteren. Bror Johan Jonzon blev i 1835 overmaskinist for postdampfærgen, siden ved flådens station i Stockholm, var underløjtnant ved flådens mekaniske korps, studerede i 1844 damplære på polyteknisk Institut i London, fortsatte studierne i Amerika samt Frankrig og udgav ved hjemkomsten i 1844, en detaljeret rejsebeskrivelse med adskillige tegninger og egne meninger om propellernes konstruktion etc. Blev i 1845 løjtnant og overført til maskinistofficerstaben, fik af Oscar I tilladelse til at få bygget korvetten Gefle og i 1848 fik Sverige et propel-orlogsfartøj før alle andre europæiske lande, lige bortset fra England og Frankrig. Fortjenesten må tilfalde Jonzon, som tilførte Sveriges forsvar og kommunikationsvæsen værdifulde erfaringer om den tekniske udvikling på forskellige områder. Jonzon blev 1853 udnævnt til kaptajn og i 1868 til major.

Galärvarvets Kyrkogård, Stockholm, Sverige 2017
© www.gravsted.dk (foto:va)