Kendtes Gravsted
Forside Biografier
Nyheder Portrætnyt
Denne dag Links
Rouletten Om siden

Søgning
Søg på navn:
Flere søgemuligheder

Persongrupper
Alle personer
Arkitekter & tegnere
Billedkunstnere
Efterlyste personer
Erhvervsfolk
Filmfolk
Forfattere
Journalister & Radio/TV
Kirkens folk
Kongehuse
Militær- og søens folk
Musikere & komponister
Politikere
Sangere
Scenefolk
Skolefolk
Skuespillere
Sports- og idrætsfolk
Videnskabsfolk
Øvrige personer

© www.gravsted.dk 2003, 2017

Dansk direktør, bilimportør og fabriksgrundlægger

Født søndag den 27. maj 1894 i København
Død mandag den 3. september 1956 i Hillerød

Mini-biografi: Blev cykelsmed hos sin far og åbnede i 1911 som 17-årig cykelforretningen "Ilford" på Nørrebro. To år efter var motorcykler sagen og i 1916 flyttedes værkstedet til større lokaler på Lyngbyvej. Var selv en ivrig motorcykelrytter og vandt flere løb. Efter en modig tur over Atlanten under den uindskrænkede ubådskrig vendte han hjem med agentur for Metz personbiler og Military motorcykler. Fik i 1918 agentur for de engelske motorcykler Dot og The Sun. Året efter gik Bohnstedt-Petersen sammen med Ejnar Friis-Hansen, der solgte den amerikanske motorcykel Reading Standard og overtog senere også dette agentur. Havdei årene op til 1929 vekslende held med motorcykler og begyndte at importere biler - først Durant, senere Chrysler og Plymouth, der blev samlet i Frihavnen. Problemer med den amerikanske valuta under 1930'ernes depression fik Bohnstedt-Petersen til at skifte til europæiske mærker som Renault, Audi, DKW, Horch og Wanderer, men vigtigst var agenturet for Daimler Benz - i 1934 blev den første Mercedes samlet i Danmark. Under krigen producerede firmaet gasgeneratorer til biler og først i 1951 begyndte man igen at føre Mercedes biler og busser og havde samlehal for lastvogne i Hillerød. Ved Bohnstedt-Petersens død i 1956 overtog sønnen Henry ledelsen af firmaet.

Grønholt Kirkegård, Fredensborg 2009
© www.gravsted.dk (foto:tr)