Kendtes Gravsted
Forside Biografier
Nyheder Portrætnyt
Denne dag Links
Rouletten Om siden

Søgning
Søg på navn:
Flere søgemuligheder

Persongrupper
Alle personer
Arkitekter & tegnere
Billedkunstnere
Efterlyste personer
Erhvervsfolk
Filmfolk
Forfattere
Journalister & Radio/TV
Kirkens folk
Kongehuse
Militær- og søens folk
Musikere & komponister
Politikere
Sangere
Scenefolk
Skolefolk
Skuespillere
Sports- og idrætsfolk
Videnskabsfolk
Øvrige personer

© www.gravsted.dk 2003, 2017

Dansk maler og professor

Født tirsdag den 9. juli 1872 i København
Død lørdag den 21. juli 1956 i Hellerup, Gentofte

Mini-biografi: Gik på Kunstakademiet 1889-93 samt Zahrtmanns Skole 1895-96. Ejnar Nielsens møde med den midtjyske by Gjern i 1894 fik afgørende betydning for hans kunst. De gudfrygtige eksistenser her, med en tilværelse præget af ulykke, sygdom og død, gjorde et uudsletteligt indtryk på den idealistiske unge københavner og gjorde deres liv til indbegrebet af sin kunst: Den syge pige (1896), Og i hans øjne så jeg døden (1897), Den blinde pige (1898) og Døden og krøblingen (1898) hører til de mest indtrængende menneskefremstillinger i dansk kunst. Landskabet i baggrunden får symbolsk betydning, specielt i Den blinde pige, hvor den gyldne å slynger sig gennem den grønne blomstereng, som en fryd for det seende øje. Ejnar Nielsens landskabsmalerier gengiver egnens forunderligt bakkede terræn, de lysende gengivelser af bølgende kornmarker, står som indbegrebet af det danske landskab. Var i Paris 1900-01, optaget af den symbolistiske maler Puvis de Chavannes værker. Her malede Ejnar Nielsen Portrætgruppe, med et ungt par på balkonen med udsigt over Paris' tage. Det tilhører en anden kategori med monumentale kvindeskikkelser. Det gælder Marie Thaarup, Kvinderne i Egelunden i Volterra og Ellen Key (1907). Her forsvinder den melankolske undertone og erstattes af et nærmest forklaret udtryk i en lysere kolorit.

Bispebjerg Kirkegård, København 2012
© www.gravsted.dk (foto:mn)