Kendtes Gravsted
Forside Biografier
Nyheder Portrætnyt
Denne dag Links
Rouletten Om siden

Søgning
Søg på navn:
Flere søgemuligheder

Persongrupper
Alle personer
Arkitekter & tegnere
Billedkunstnere
Efterlyste personer
Erhvervsfolk
Filmfolk
Forfattere
Journalister & Radio/TV
Kirkens folk
Kongehuse
Militær- og søens folk
Musikere & komponister
Politikere
Sangere
Scenefolk
Skolefolk
Skuespillere
Sports- og idrætsfolk
Videnskabsfolk
Øvrige personer

© www.gravsted.dk 2003, 2017

Dansk politiker og trafikminister

Født tirsdag den 1. december 1874 i Vordingborg
Død søndag den 15. december 1946 på Frederiksberg

Mini-biografi: Blev trafikelev ved DSB og ansat ved Københavns godsbanegård, hvor han blev formand i jernbane-organisationernes fællesudvalg. Medlem af Frederiksbergs kommunalbestyrelse 1908-24 og rådmand 1919-24, medlem af Folketinget 1918-43 og socialdemokratiets trafikordfører. Var trafikminister i 1924-26 og igen 1929-35. På denne post fik Friis-Skotte i 1925 ændret DSB-loven og etableret et jernbaneråd. Var i 1925 med til at åbne Kastrup Lufthavn, som dette år havde ca. 3000 passagerer. Imødegik konkurrencen fra lastbiler og rutebiler med billige søndagsrejser, men det var for sent. Derfor blev udbygningen af jernbanenettet stoppet i slutningen af 1920'erne, hvor banenettet havde nået en udstrækning på 5.300 km, og i det næste årti blev de mindst rentable sidelinier nedlagt. Friis-Skotte huskes som "broministeren", der i 1932 fik vedtaget Storstrømsbroen og Oddesundbroen, var med til at indvie Alssundsbroen i 1933 og Lillebæltsbroen i maj 1935. Over Storstrømmen blev der anlagt en højbro på 3,2 km og en lavbro med klap over Masnedsund, som blev Europas længste bro, indviet i 1937. Anlægsudgifterne på 33,6 millioner kr. blev skaffet ved at lægge én øre mere på benzinprisen. Friis-Skotte fik også indført elektrisk drift for S-togene i Københavns nærtrafik i 1934.

Solbjerg Parkkirkegård, Frederiksberg 2006
© www.gravsted.dk (foto:hs)