Mini-biografi: Student 1916, læste zoologi i 5 år og kom på Kunstakademiets grafiske skole 1928-29. Studierejser til Tyskland 1921, Paris 1927, Rusland og Letland 1929, Norge, Småland, Lapland 1931 og 1933-34. Flere rejser til Grønland 1933-39 (deltog i Dansk Nordøstgrønland Ekspedition 1938-39), desuden flere arabiske lande. Grønland, Lapland, Christiansø og arabiske lande var Gitz-Johansens inspirationskilder. Skabte herfra malerier, akvareller, tegninger, grafik og bemalede trærelieffer, med et sikkert øje for det karakterstiske i naturen, faunaen og menneskene, ikke mindst kvinden og fuglen. Gitz-Johansens bøger, med illustrationer af dette billedunivers, gjorde ham kendt herhjemme og i udlandet. Karakteristisk for hans billeder, er en rolig fladevirkning med antydede omgivelser, mens figurerne fremhæves med stærkt bevægede profiler. Mente, at kunstneren skulle se bag tingene, kun derved kunne der skabes kontakt mellem værk og beskuer. Der er en naturlig forbindelse mellem dette kunstsyn, og hans dybtgående interesse for etnografi og filosofi, som intensiveredes gennem samværet med naturfolk. Med kendskab til deres myter og ritualer, ønskede Gitz-Johansen, gennem den skabende proces at finde frem til det oprindelige. Af hans malerier kan nævnes Grønlænderpigen (1938, Folketinget) og Konebåd (1941), af hans bøger med originalgrafik Årstiderne i Grønland (1943), Fangstdyret (1943), Mennesker og fugle (1960) og Nattergalenatten (1967). |