Mini-biografi: Gik på Kunstakademiet 1831-38 og modtog orientering mod samtidig europæisk kunst. Det gælder især de mange genrebilleder Plum udførte i 1830-40, der ligger i forlængelse af billedtyper, som med stor succes udførtes i München og Düsseldorf. På en udlandsrejse 1850-53, som inkluderede længere ophold i Paris og Düsseldorf, optog han yderligere indtryk fra det internationale genre- og landskabsmaleri. Og placerede sig blandt de internationalt orienterede danske kunstnere, der i 1850'erne var i opposition til den dominerende nationale kunstopfattelse. Ved siden af genre- og landskabsbilleder, udførte Plum en række portrætter og illustrationer, til et bogværk om Galatheas jordomsejling. Deltog selv i ekspeditionen 1845-47. Og de tegnede og malede studier fra bl.a. Indien og Tahiti, er ikke bare kulturhistorisk interessante, men også et eksempel på den fascination af Orienten som prægede den samtidige europæiske kunst. Var en af periodens mest berejste kunstnere, idet han 1839-41 opholdt sig i Nordamerika og her arbejdede som billedhugger. Af Plums malerier kan nævnes: En gammel bondekone læsende i sin bibel (1835), Et sjællandsk hestemarked (1839), Portræt af en inder (1847), En indisk vekselerer (1850), En søndagmorgen i Westphalen (1858), Efter sommerferien (1871), Landskabsstudie fra Indien, portrætter af Moritz Unna, C.E.F. Weyse m.fl. |