Mini-biografi: Gik på Kunstakademiet 1839-46, foretog studierejser til Tyskland og Frankrig 1857-59 samt Heidelberg 1866. Dristede sig i sin landskabskunst, ikke ud over det velafprøvede og traditionsbundne. Men der var noget solidt ved både emnevalg og billedkomposition, som gjorde ham til en populær kunstner. Schovelin yndede især at male nordsjællandske landskaber og partier fra Dyrehaven og Strandmøllen. Med årene forfladigedes hans arbejdsmåde en del, havde især tilbøjelighed til at gentage sine egne arbejder, uden at benytte sig af naturstudiet. Interessante og enestående, er Schovelins indgående skildringer af de ældste danske træer, udgivet som en samling raderinger. Af malerier kan nævnes: Fuglsangssøen, Gentofte (1870), Aftenstudie, udsigt fra Skovgaards Villa i Rosenvænget, Morgen ved stranden (1848), Landskab, motiv ved Frederiksværk (1850), Slotsruinerne ved Heidelberg (1866), Sommerdag ved Søllerød (1870), Stadsgraven foran Østerport (1875) og Ved en skovsø (1892). Af tegninger: Stampemøllen (1842), Landskab med træer i forgrunden (1855) og Niels Hansens gård i Øverød (1873). Af raderinger: Ved Sorgenfri (1851 og 1861), Skarritsholm (1889) Jægersborg Dyrehave og Mærkelige gamle danske Træer, navnlig Ege og Bøge, Hft. 1-7 21 tavler med tekst (1881-91). Af træsnit: Mølleåens udspring af Furesøen og Mølleåens udløb i Øresund (1861). |