Mini-biografi: Uddannet som maskinmester, rejste Bamse Kragh-Jacobsen som 28-årig til Tyskland og blev i Berlin elev på Reimann-Schule. En avantgardistisk kunstskole, beslægtet med Bauhaus. Arbejde, tilbage i København, en kort overgang som reklametegner og dekoratør. I sine tidligste arbejder malede Kragh-Jacobsen med tykke farvelag, uden den skarphed og præcision, som kendetegner hans senere værker. Sluttede sig i 1948 til "Linien II". På gruppens udstilling på Den Frie i 1950, viste Kragh-Jacobsen relieffet Hommage à Mondrian fra 1947, hvor de afskårne plader, malet med rene farver og afgrænset med sorte konturer, henviser til neoplasticismen. I 1960'erne malede han meget lidt, på grund af sin interesse for jazzmusikken - var selv en fremragende pianist. Kragh-Jacobsens arbejde som restauratør i Tokanten og i Vingården tog størstedelen af hans tid. Da Kragh-Jacobsen holdt op med at arbejde, fik han mulighed for at hellige sig maleriet. Hans konkrete værker var malet med stærke farver og med den største præcision, ofte med cirkler eller linier som motiv. Har haft betydning for en række yngre kunstnere, som f.eks. Finn Mikkelborg. Af Kragh-Jacobsens værker kan nævnes Hommage à Piet Mondrian (1947), Hommage à Auguste Herbin (1966), Blåt billede (1968-69), Enzymernes vals (1969) og Konstruktion (1983). |