Mini-biografi: Tog som udlært guldsmed 1950-54, på studierejser til Tyskland og samtlige øst- og vesteuropæiske lande, bortset fra Italien, fortrinsvis i landsbyer. Bent Exner fremtrådte i 1960'erne som en banebrydende smykkekunstner med sine store, bevægelige smykker, der er som non-figurative mobiler, udført i et stramt geometrisk formsprog. Med inspiration fra naturen fik hans smykker med årene en større blødhed i udtrykket. Udførte mange betydelige kirkeudsmykninger, især alterkors, dåbsfade og -kander. Har også arbejdet med belysning, f.eks. til Torsager Rundkirke og Jakobskirken i Roskilde. Formsproget er moderne, men Exner anvendte den gamle lueforgyldningsteknik, samt emaljekunsten fra Limoges. Af Exners arbejder kan nævnes rektor- og borgmesterkæder, Den gyldne saks til indvielsen af Limfjordstunnelen, Vækst (15 m høj skulptur til Pandrup industrikvarter 1993), kirkeudsmykninger i Viborg Domkirke (1958) og Skt. Katrine Kirke i Hjørring. Korsudsmykning i Aså Kirke (1967), alterudsmykninger i Nørrelandskirken Holstebro, Vestervang Kirke Viborg, Tranbjerg Kirke og Grønning Kirke. Alterkors i Bistrupkirken Hjørring, Vesturkirkjan Tórshavn (1975), Nøvling Kirke (1975), Hadsund Kirke (1977), Nr. Uttrup Kirke (1977), Hammel Kirke (1978), Agri Kirke (1978), Thorsager Kirke, Færøerne (1984) m.fl. Opstandelseskors i Albertslund (1984), Kauslunde Kirke (1986), Margrethe Kirke Ålborg (1986), Gistrup Kirke (1986), Jakobskirken Roskilde m.fl., samt Gøglerkors i Løgumkloster. Søn af Johan Exner. |