Kendtes Gravsted
Forside Biografier
Nyheder Portrætnyt
Denne dag Links
Rouletten Om siden

Søgning
Søg på navn:
Flere søgemuligheder

Persongrupper
Alle personer
Arkitekter & tegnere
Billedkunstnere
Efterlyste personer
Erhvervsfolk
Filmfolk
Forfattere
Journalister & Radio/TV
Kirkens folk
Kongehuse
Militær- og søens folk
Musikere & komponister
Politikere
Sangere
Scenefolk
Skolefolk
Skuespillere
Sports- og idrætsfolk
Videnskabsfolk
Øvrige personer

© www.gravsted.dk 2003, 2024

Dansk politiker, trafik-, landbrugs- og indenrigsminister

Født tirsdag den 1. maj 1894 i Gundsølille, Roskilde
Død mandag den 21. maj 1984

Mini-biografi: Var søn af en landarbejder, tog på højskole og fik i 1922 et statshusmandsbrug. Sad i Ågerup-Kirkerup sogneråd fra 1921 og var aktiv i lokale foreninger i Roskilde Amt. Var medlem af Statsministeriets arbejdsløshedsråd i 1933 og blev i 1935 valgt til Folketinget. I befrielsesregeringen 1945 blev Carl Petersen minister for offentlige arbejder og afbrød arbejdet på autostradaen på Lolland (Fugleflugtslinien). I regeringen Hedtoft fortsatte han som trafikminister nedlæggelsen af urentable banelinier, men fik i 1948 vedtaget, at staten skulle overtage Slangerupbanen. I 1948 blev loven om ekspropriation til anlæg af en dobbeltsporet nærbane langs Køge Bugt vedtaget. Dampdrift i DSB blev afløst af skinnebusser og diesellokomotiver. Carl Petersen opdaterede loven om privatbaner, så de kunne få afdragsfrie lån til fornyelse af materiellet. Oprettede i 1949 Vejdirektoratet som et kontor under Ministeriet for Offentlige Arbejder, det skulle tage sig af den overordnede planlægning af motorveje. I 1953 blev Carl Petersen igen trafikminister og måtte tage stilling til den voksende bilpark, der skabte en flaskehals ved Storebælt. Mente, at bygningen af en bro lå i overkanten af det teknisk mulige, men Nordisk Råd vedtog i 1953 at anbefale regeringerne i Danmark og Sverige om at igangsætte forberedende undersøgelser.