© www.gravsted.dk 2003, 2024
| Carl Petersen f. Karl Pedersen | Dansk politiker, trafik-, landbrugs- og indenrigsminister Født tirsdag den 1. maj 1894 i Gundsølille, Roskilde Død mandag den 21. maj 1984 |
Mini-biografi: Var søn af en landarbejder, tog på højskole og fik i 1922 et statshusmandsbrug. Sad i Ågerup-Kirkerup sogneråd fra 1921 og var aktiv i lokale foreninger i Roskilde Amt. Var medlem af Statsministeriets arbejdsløshedsråd i 1933 og blev i 1935 valgt til Folketinget. I befrielsesregeringen 1945 blev Carl Petersen minister for offentlige arbejder og afbrød arbejdet på autostradaen på Lolland (Fugleflugtslinien). I regeringen Hedtoft fortsatte han som trafikminister nedlæggelsen af urentable banelinier, men fik i 1948 vedtaget, at staten skulle overtage Slangerupbanen. I 1948 blev loven om ekspropriation til anlæg af en dobbeltsporet nærbane langs Køge Bugt vedtaget. Dampdrift i DSB blev afløst af skinnebusser og diesellokomotiver. Carl Petersen opdaterede loven om privatbaner, så de kunne få afdragsfrie lån til fornyelse af materiellet. Oprettede i 1949 Vejdirektoratet som et kontor under Ministeriet for Offentlige Arbejder, det skulle tage sig af den overordnede planlægning af motorveje. I 1953 blev Carl Petersen igen trafikminister og måtte tage stilling til den voksende bilpark, der skabte en flaskehals ved Storebælt. Mente, at bygningen af en bro lå i overkanten af det teknisk mulige, men Nordisk Råd vedtog i 1953 at anbefale regeringerne i Danmark og Sverige om at igangsætte forberedende undersøgelser. |
|