Mini-biografi: Var søn af en skomager, blev malersvend 1852 og kom på Kunstakademiet samme år, lærte samtidigt træsnit samt radering hos sin bror og dekorationsmaleri hos G.C. Hilker. Carl Frederik Aagaard forlod dog snart akademiet, for at blive elev hos landskabsmaleren P.C. Skovgaard. Studierejser til Paris, Italien og Norge 1870-76. Motiverne var især naturskildringer fra Mølleåen, Rådvad eller fra bopælen på Østerbro, var tydeligt påvirket af Skovgaards national-romantiske naturopfattelse, detaljerede gengivelse samt understregning af de skiftende lysforhold i naturen. Arbejdede tillige som dekorationsmaler, først under Hilker og Heinrich Hansen, senere mere selvstændigt. Skovgaard, der hørte til kredsen omkring N.L. Høyen samt de nationalliberale politikere, formidlede kontakten til Orla Lehmann, som gav Aagaard den første selvstændige opgave, maleriet Ægirs gæstebud. Aagaard fik mange større opgaver og ledede bl.a. udsmykningsarbejdet i Aarhus Domkirke, på Det kgl. Teater samt Dagmarteatret, der var en miniudgave af Det kgl. Teater. Dekorationsarbejdet blev ofte udført som et samarbejde mellem flere kunstnere, hvor Aagaard udførte landskaberne, mens andre malede figurerne. I Det kgl. Teater blev Kongeværelsets loft udsmykket i pompejansk stil og på væggen ved siden af indgangsdøren malede Aagaard et romantisk landskab. Akropolistæppets musastatuer samt amoriner blev malet af Otto Bache, landskabet af C.F. Aagaard. |