Mini-biografi: Var søn af en lods, blev lærling på Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri, afsluttede 1910 uddannelsen med en maskinisteksamen fra orlogsværftet. Sejlede en tid som tredje maskinmester, blev 1912 maskinassistent i ØK, lærte om dieselmotorer i Glasgow, hvor selskabet havde bestilt dieselmotorskibet Jutlandia med B & W-motorer, som fremstilledes her på licens. På basis af samarbejdet dannedes Burmeister & Wain Oil Engine Company, Ltd. Charles Louis Hansen blev 1913 ingeniør her, men 1915 ansat på hovedkontoret for den amerikanske oliekoncern Vacuum Oil i New York. Blev 1920 chefingeniør for de skandinaviske Vacuum Oil-kompagnier, 1922 teknisk direktør for Europaafdelingerne, 1926 vicegeneraldirektør for Skandinavien og Finland, 1935 direktør i København og 1936 underdirektør på hovedkontoret i New York. Hansen var under 2. verdenskrig ansvarlig for forsyningerne af brændstof til skibe, der deltog i invasionerne i Afrika og Europa. Var 1940 med til at starte Friends of Denmark, fra 1950'erne med til at arrangere ophold i USA for danske skoledrenge, deltog i arbejdet ved det danske alderdomshjem i New York. Var formand for Danish Luncheon Club i New York, sad i bestyrelsen i Dansk samvirke, var vicepræsident for den dansk/amerikanske Rebild Park komité, blev 1969 æresmedlem af Rebild National Park Society. Ridder af Dannebrog. |