Mini-biografi: Var datter af en landmand, blev elev hos fætteren Sigurd Wandel 1903-05 og gik på A.W. Bouguereaus og Edouard Sains malerskole i Paris 1903, på Johan Rohdes Skole mellem 1905 og 1909 samt på Kunstakademiet hos Tuxen og Irminger 1909-13. Flere studierejser til Paris 1903-1935, London 1921, Nordafrika samt Italien 1929, Berlin 1930 og Spanien 1935. Malede i starten i en farverig, impressionistisk stil, men da Ebba Carstensen lærte Jais Nielsens, Olaf Rudes og William Scharffs værker at kende, blev formsproget friere, præget af forenkling samt geometrisk stilisering. Motivvalget udsprang af kærligheden til naturen og opvæksten i landlige omgivelser i Nordsjælland: Marker med og uden køer, landbrugets huse og landlige motiver, hønsegårde samt bøgeskove var blandt de mest yndede motiver. Men Ebba Carstensen var også optaget af køkkeninteriører, med opstillinger af diverse husgeråd med enkle former som kander, skåle, brødmaskiner og flasker. Dyrkede også fugleburet med alt, hvad det rummer af symbolik. Gennemgående er malerierne holdt i beskedne størrelser, men i enkelte arbejder som Musikere (1931-32) går hun op i formatet og magter det monumentale. Af værker kan nævnes Portræt af fru Hedin (1919), Fuglebur (1921), Hønsegården (1924), Kildehøj ved Horneby (1933) og Strandbakke (1934), Skovabstraktion (1952-53) og Skovsti (1962). |