Mini-biografi: Blev forberedt til Kunstakademiet hos Carl Schwenn. Optaget på Malerskolen 1932, hvor han var elev hos Kræsten Iversen til 1933 og derefter på Akademiets Laboratorium hos Peder Hald. Studierejser til Paris 1934 og 1946, Paris og Sydfrankrig 1947. Var en af vore mest fremtrædende abstrakte malere, som udstillede på Kunstnernes Efterårsudstilling 1932 og 1936-37, Linien 1937 og 39, Corner og Høstudstillingen 1938-41, Grønningen 1944-47, Nordisk Kunst Aarhus, 1941, Den officielle danske Kunstudstilling i Oslo 1946, Unesco 1946, Nordisk Kunstforbund, Reykjavik 1948 m.fl. Hans separatudstilling i Kunstforeningen 1945 viste de faser, som udviklingen i hans maleri gennemgik: Fra statiske abstraktioner, med ret enkle og ligesom "slukkede" farver, til større og større koloristisk følsomhed og mere udviklet orkestrering af billedelementerne. Der kan være visse lyriske elementer i hans billeder, men i almindelighed begrænser de sig til et strengt malerisk sprog, som er det væsentlige og bærende i hans Kunst, og hvori masken altid fremkommer som det givne, uundgåelige Motiv. Typiske titler er således: Maske, Dobbeltmaske og Græshoppedans. |