Kendtes Gravsted
Forside Biografier
Nyheder Portrætnyt
Denne dag Links
Rouletten Om siden

Søgning
Søg på navn:
Flere søgemuligheder

Persongrupper
Alle personer
Arkitekter & tegnere
Billedkunstnere
Efterlyste personer
Erhvervsfolk
Filmfolk
Forfattere
Journalister & Radio/TV
Kirkens folk
Kongehuse
Militær- og søens folk
Musikere & komponister
Politikere
Sangere
Scenefolk
Skolefolk
Skuespillere
Sports- og idrætsfolk
Videnskabsfolk
Øvrige personer

© www.gravsted.dk 2003, 2024

Dansk komponist og musikpædagog

Født fredag den 10. marts 1899 i København
Død lørdag den 29. marts 1997
Efterlysning: Vi mangler oplysninger om denne persons gravsted. Kan du hjælpe med information herom, eller endnu bedre: sende et godt foto af gravstedet? Læs evt. mere Om siden.
Kontakt - På forhånd tak.

Mini-biografi: Blev som 18-årig privatelev i komposition hos Knud Jeppesen og i Wien hos Josef Marx. Høffding skrev som ung symfonier og kammermusik i traditionel komponiststil, men oplevede i slutningen af 1920'erne en vældig inspiration fra den tyske bevægelse for folkemusikskoler, anført af Fritz Jöde, Paul Hindemith og Carl Orff, og stiftede i 1931 sammen med Jørgen Bentzon Københavns Folkemusikskole. Den skulle fremme musikforståelsen hos alle, som ikke havde adgang til en musikuddannelse. Skrev herefter vokalmusik og musik med pædagogisk sigte på børn og amatører, f. eks. Das Eisenbahngleichnis (1934) for kor og instrumenter og skoleoperaen Pasteur (1935). Var 1928-69 lærer i teori og komposition ved Musikkonservatoriet, fra 1949 som professor og blev en af de mest indflydelsesrige musikpersonligheder i det 20. århundrede. Af hans mange værker kan nævnes operaerne Kejserens nye klæder (1928) og Kilderejsen (1931), Blæserkvintet nr. 1 (1940), Sonate for obo og klaver (1943), Fantasia concertante (1965) m.fl. Den humørfyldte symfoniske fantasi Det er ganske vist (1943) blev umådelig populær. Udgav sammen med bl.a. Hakon Andersen Gymnasiesangbogen (1928), 60 danske Kanons (1930), en række videnskabeligt anlagte publikationer som Harmonilære (1933/1976), Den elementære Hørelære (1937/1956), Indførelse i Palestrinastil (1969) og Klaverskole (sammen med Birgitta Nordenfelt).