Mini-biografi: Var søn af en oberst, tog polyteknisk eksamen, blev assistent ved private jernbaneanlæg og inddæmningsforetagender som Århus-Ryombanen, Nissum Fjords inddæmning, Gribskovbanen og Københavns brolægningsvæsen. Blev ingeniør ved Statsbaneanlæggene i Jylland, på Fyn og ved Københavns Befæstningsanlæg. Udførte som entreprenør bl.a. en tunnel under Københavns Havn, dele af Københavns Frihavn og Esbjerg Havn, færgelejer og skruepælebroer, projekterede og ledede ombygningen af Frederiksbergs og Københavns sporveje, deltog i stiftelsen og ledelsen af Frederiksberg Sporvejs- og Elektricitets-Aktieselskab, A/S De Kjøbenhavnske Sporveje og A/S Tuborg-Klampenborg elektriske Sporvej (NESA). Johannsen modtog præmie for et udkast til ordning af Københavns banegårdsforhold, ændrede forslaget 1902, hvilket muliggjorde realiseringen af Boulevardbanen, som den var foreslået af Holger Hammerich 1885. Johannsen blev 1903 administrerende direktør for Kjøbenhavns Telefon Aktieselskab, sad på posten 29 år og gjorde selskabet internationalt anerkendt. Havde adskillige tillidshverv: var medstifter af Dansk Ingeniørforening og siden formand, medlem af Frederiksberg Kommunalbestyrelse, vicepræsident i Danmarks naturvidenskabelige Samfund, medlem af Industrirådet, af Svenska Ingeniörs Vetenskaps Akademien, bestyrelsesmedlem i Jydsk Telefon og NESA m.m. Blev udnævnt til dr.techn. h.c. ved Polyteknisk Læreanstalt, til æresmedlem af Dansk Ingeniørforening, var Ridder af Dannebrog, Dannebrogsmand, Kommandør af 2. grad og 1. grad og havde modtaget Fortjenstmedaljen i guld. |