Mini-biografi: Var søn af en gartner, kom i guldsmedelære hos A. Andersen i København og blev svend 1884. Gik på Kunstakademiets billedhuggerskole hos Bissen 1887-92. Studierejser til Rom 1900, Paris 1900-01 og senere igen til Paris 1924-26. Georg Jensen ønskede at blive billedhugger, skønt hans lærer Th. Stein frarådede det. Både Stein og Bissen støttede ham dog, da han indsendte det første store arbejde En Høstkarl til Forårsudstillingen i 1891. Figuren gjorde indtryk, men med undtagelse af Forår, en stiliseret, yndefuld kvindefigur, der 1896 afvistes fra Forårsudstillingen, gjorde Georg Jensens senere skulpturer sig ikke bemærket. Fandt ikke sit eget udtryk som billedhugger, talentet lå inden for kunsthåndværket. Forsøgte sig kortvarigt som keramiker, sammen med vennen Johan Rohde. Og deres enkle, uopstyltede keramik var en succes på verdensudstillingen i Paris 1900. Fik gennemslagskraft og varig betydning for dansk kunsthåndværk, da han nedsatte sig med egen sølvsmedie. Fandt her sin stil, en robust version af art nouveau, udført som håndarbejde i banket sølv, hvor smykkerne er forsynet med rav, opaler og halvædelstene. Georg Jensens store kvalitet var, at sølvarbejdet ikke gik af mode og at han knyttede kunstnere til sig, der kunne arbejde i hans ånd og dog have et eget særpræg. |