Mini-biografi: Gik på Kunstakademiet hos Johannes Bjerg 1950-55. Studierejser til Italien, Grækenland, Egypten, Jordan. Blev som tysk soldat taget til fange i Rusland i 1944 og efter krigen slog Nielsen sig ned i Danmark. Søgte at frigøre sig fra den naturalistiske skulptur, mod et mere ekspressivt abstrakt formsprog, inspireret af Marino Marini og Henry Moore. Den store Bordesholm-altertavle, skåret i egetræ af Hans Brüggemann, inspirerede til eksperimenter med træ og gips, som i bræddeskulpturen Fragmenter af en bro. Louisianas udstilling i 1960 "Vitalitet i kunsten", med Alberto Burri, inspirerede til en større vægtning af overfladebehandlingen. Opnåede ved hjælp af farve, bejdse, ridsninger, indhugninger og gennemhulninger, en overflade, med stærke lys- og skyggeeffekter. Og varierede stoflige virkninger, som i egetræs-torsoen Dronningen af Flandern, eller i helt abstrakte træskulpturer, der som leddelte organismer strækker sig ud i rummet. Fra midten af 1970'erne, genoptog Nielsen den klassiske torso i marmor, hvor materialet indbød til et roligere udtryk. Arbejdede i 1980'erne, fortsat med fragmenterede kropsdele, som metafor for livets mangfoldighed og foranderlighed. Mens værker som Stillbillede af et håndtræ og Bronzeskulptur, udtrykker en vital energi. Påtog sig mange tillidshverv, og var et respekteret og afholdt medlem af "Decembristerne". |