Mini-biografi: Var en kort tid i lære som stenhugger og litograf, elev på private skoler og 1927-32 på Kunstakademiet. Studierejser 1939-60 til Frankrig, Italien, Spanien, Tyrkiet, Grækenland, Polen, Norge, Sverige, Tyskland og Holland. Heerups virke karakteriseres ved dets overvældende frodighed og fantasiens frihed og rigdom, formfølelsens styrke og dens centrering om tilværelsens basale områder. Udstillede på Linien 30, skulpturer samt assemblager. "Skraldemodeller", der var sammensat af cykeldele, legetøjsrester, ølkapsler osv. Men poesien var der og overlevede på det smukkeste. bl.a. i Grammofonmanden. Formsproget var uforveksleligt hans eget. Kaldte sine sten for "naturens hårdkogte æg" og hans øje og sind for det autonome i den enkelte sten bar frugt. Nerven for det plastiske i rytme, tyngde og proportion fornægtede sig ikke, ej heller afsættet i den livsvarme oplevelse eller fantasiens frihed. Frugtbarhedshornet, Millehoved, Prins Tønde, Narren, Glad barn, Fugl og andre kraftfulde værker, gav ham en fremskudt plads i periodens danske skulptur. I maleriet gjorde Heerup ofte brug af letfattelige symboler, som hjerte, kors, hjul, regnbue og fugl. Altid med formfølelsens sikre greb, om den ornamentale helhed og med udtryksrig fylde, fra hans frodigt billedskabende fantasi. Malerier som Vanløse-madonna, Portræt af min mor og Krigsmoderen tegner til et langt liv. |