Mini-biografi: Var søn af en skomagermester, fik en handelsuddannelse, giftede sig 1839 med en velhavende enke og blev i stand til at åbne en korn- og tømmerhandler, som voksede støt. Flyttede 1847 til København, åbnede en korn- og kommissionsforretning, som måtte lukke efter få år. Hans Peter Prior fik ansættelse ved det skotske rederi Neill Heerup & Co., sørgede under treårskrigen for leje af transportskibe til den danske regering og så mulighederne for at forbinde Danmark med dampskibsruter, købte 1850 sit første hjuldampskib, føjede de følgende år flere dampskibe til, som lagde til ved Kvæsthusbroen. Prior mødte hård konkurrence fra andre lokale rederier, blev på grund af uheld bremset en tid og sat under administration. Genoptog siden sine aktiviteter, ejede ni dampskibe da rederiet 1866 overgik til Det Forenede Dampskibsselskab og blev direktør for indenrigsafdelingen i storrederiet. Købte 1868 Ny Vartov og byggede Priors havn, måtte 1872 sælge ejendommen til konsortiet, der stiftede Tuborg. Havde mange andre planer, bl.a. om at engagere sig i skibsbyggeri med Burmeister og Wain, hvilket førte til uoverensstemmelser med C.F. Tietgen. Prior var i 9 år borgerrepræsentant i København og under koleraepidemien 1853, medlem af sundhedskommissionen. Var Ridder af Dannebrog og far til billedhuggeren Lauritz Prior. |