Mini-biografi: Var datter af en maskinmester, fik efter skoletiden en uddannelse som keramiker og blev 1938 optaget på Kunstakademiets billedhuggerskole, modtog undervisning hos professor Einar Utzon-Frank til 1944. Inger Marie Jørgensen udviklede sit eget, fast opbyggede skulpturelle billedsprog med særlig vægt på naturen, sammensatte forskellige materialer, arbejdede gerne i træ, ofte som dobbeltrelieffer, skildrede børn i leg og satte flere figurer sammen i nye figurative mønstre. Arbejdede i 1980'erne også med grafik og linoleumstryk i farver og fremstillede gerne fuglelivet på søerne i København, som kunne ses fra bopælen på Sortedam Dossering. Viste sine værker første gang 1940 ved Kunstnernes Efterårsudstilling, udstillede siden på Charlottenborgs Forårs- og Efterårsudstillinger, hos Koloristerne, Gavnø Slotspark, Nikolaj Kirke o.a. Var på studieture til Paris og Rom, besøgte tillige Irland, Italien, England, Frankrig, Grækenland, Tyrkiet, Mexico, Rusland, Færøerne og Tunis. Udførte en del kirkeudsmykninger for bl.a. Onsbjerg og Tranebjerg kirker på Samsø, Skrøbelev Kirke på Langeland Præstevangs Kirke i Hillerød, Utterslev kirke i København og den danske kirke i Japan. Modtog Akademiets lille guldmedalje, midler fra Carl Julius Petersens fond, Hielmstierne-Rosencrone fond, Niels Wessel Bagges kunstfond, Julius Schultz mindelegat, Neuhausens præmie, Hertzogs præmie, J.R. Lunds legat og Gottfred Eickhoffs legat. Var æresmedlem af Kvindelige Kunstneres Samfund. |