Mini-biografi: Gik på Kunstakademiet hos Abildgaard 1797-99 og hos J.L. David i Paris 1800-1802. Foretog studierejser til Dresden 1799, Paris 1800-02, Schweiz og Lago Maggiore 1801 samt Rom 1802-10 og 1816-19. Lunds venlige og dannede væremåde samt faglige indsigt, sikrede ham væsentlige kontakter, også inden for det danske kongehus. Håbede at få et professorat ved Kunstakademiet, men da dette endnu ikke var sket i 1816, vendte han tilbage til Rom, fast besluttet på at etablere sig her. 2 år senere udnævntes han dog, ved kronprins Christian Frederiks mellemkomst, sammen med C.W. Eckersberg, til professor og et frugtbart samarbejde sikrede herefter en fornyelse af undervisningen ved Kunstakademiet. Lunds hovedværker med historiske og mytologiske emner samt altertavlerne, er prægede af hans beundring for den tidlige renæssances malere og for Thorvaldsen. Malede også små landskaber, som høstede ros hos N.L. Høyen. Af Lunds værker kan nævnes Portræt af Ida Brun (1811), Magdalena med salvekrukken (1816-18), Italiensk landskab (1816-18) og Akropolis-fortæppet til Det kgl. Teater (1828). Af historiemalerier: Christendommens Indførelse i Danmark (1827) og Nordisk Offerscene fra den Odinske Periode (1831). Desuden altertavler i Arreskov, København, Sæby, Helsingør, Gilleleje, Store Heddinge, Sønder Hygum, Kregme m.fl. |