Mini-biografi: Blev udlært som maler, fik tegneundervisning på Teknisk Selskabs Skole og gik derefter et semester på Kunstakademiet i 1951. Mange rejser i Europa, især Frankrig, Spanien, Grækenland og Tyrkiet 1952-54, Tyrkiet 1959 og Østgrønland 1959-60. Larsens tidligste nonfigurative billeder er karakteriseret af tykke farvelag og flader, der overlapper hinanden. Opholdet 2 somre i Østgrønland gjorde stort indtryk på ham. Fra denne periode stammer en række billeder, der kan minde om afrevne papirstrimler i sort, hvidt, rødt og rosa. Begyndte 1963 at arbejde med marmor, som sammen med granit blev hans foretrukne materiale. Rum og energi, det ydre og det indre rum, er nøgleord i Larsens værker. Arbejdede med en vekselvirkning mellem plan og rum, som giver billederne en kontinuerlig bevægelse. Fra ca. 1986 dukkede nye billeder op, hvor linierne deler sig, knækker adskillige gange og tegner et kompliceret forløb. Af Larsens malerier kan nævnes: Kutolek Suiten IV (1960-61), Iskilip (1964-66), Narman II (1970), af hans udsmykninger: Mindesten, Viborg-Horsens (sort granit og skifer, 1966), Tredimensionelt objekt, Odense Universitet (Corten stål 1974-76), Den sorte kube, Svendborg (1983), Elevatortårn Roskilde Amts Sygehus (1988), Glasrude (1993), Altertavle i Udlejre Kirke (sort granit 1996) samt Glasrude, Glyptoteket (1996) samt gulvudsmykning i Jelling Kirke (2000). |