Mini-biografi: Kom i malerlære, blev svend 1879 og gik på Kunstakademiet 1879-82. Vandt tidligt kritikernes bevågenhed og den mindskedes ikke med årene. Fra første færd erkendtes hans tekniske dygtighed, der udvikledes til mesterskab inden for portræt, figurmaleri og landskab. I 1886 anmeldte Karl Madsen billedet Nymfe og påpegede, at Paulsens inspirationskilder måtte være dels Rembrandt, dels fransk salonmaleri. Kvindeskildringerne fortsatte hele hans liv og har også andre aspekter end modelstudiet. Paulsens hustru og børnene blev ofte portrætteret, intime og kærlige scener med stor udstråling. Til figurbillederne hører gruppeportrætter af kunstnere, eller scener fra privat eller offentligt samvær. Her må især fremhæves: Efter frokosten (1903), Komitéen for opførelsen af Ny Carlsberg Glyptotek (1905), Aftenselskab i kunstnerens hjem (1915) og Et møde i ministeriet Zahle (1917). Det naturalistiske figurmaleri hos Skagensmalerne har paralleller hos ham. Portrætterne er meget præcise i opstilling og karakteristik, og har stor udstråling. Landskaberne er fra de tidligste til de seneste, gennemtrængt af stemning. Landskab fra Ry (1886) har mindelser om fransk klassisk landskabsmaleri, men først og fremmest er det nordiske lys brillant fanget. Hele udviklingen, fra senromantik til modernisme, kan spores i Paulsens livsværk, der bragte ham anerkendelse, fra de tidligste til de seneste værker. |