Mini-biografi: Var søn af en direktør, læste til civilingeniør, var færdiguddannet 1935 og fik derefter ansættelse hos Burmeister & Wain. Lærte at flyve i Kastrup, traf her flytekniker Viggo Kramme, der ejede et lille flyværksted og de oprettede i 1937, i fællesskab Skandinavisk Aero Industri. Karl Gustav Zeuthen foreslog at de skulle bygge en rigtig flyvemaskine, det blev KZ l maskinen, bygget af Kramme og tegnet af Zeuthen, en vellykket maskine, som fløj første gang februar 1937. Snart kom et nyt projekt KZ II Kupé i luften og blev sat i produktion, året efter kom KZ II Sport, en åben maskine med 2 sæder i tandem. 2.verdenskrig satte produktionen af fly i stå en tid, men Zeuthen var et alsidigt teknisk talent, der konstruerede bl.a. vindmøller, filmapparater og kontormaskiner, var med til at skabe pladespilleren Beogram 4000 og en Zeiss kikkert. Omkring 1943 byggedes ambulanceflyet KZ IV, specialdesignet til Zone-Redningskorpset, der fik sin første flyvning som ambulancefly 1944. Zeuthen var teknisk konsulent i Zeuthen & Aagaard A/S, sad som medlem af bestyrelsen for Skandinavisk Aero Industri A/S, for Danavia A/S, Zeuthen & Aagaard A/S, var formand for Rex Rotary International Corporation A/S og medlem af Akademiet for de tekniske Videnskaber. |