Mini-biografi: Var søn af en fabriksmester, tog 1845 polyteknisk adgangseksamen, 1846 landmålereksamen, blev 1849 polyteknisk kandidat som mekaniker. Studerede kemi og blev 1851 assistent ved Københavns havnevæsen. Var beskæftiget ved ombygningen af Langebro og Stormbroen, blev 1852 havnebygmester og udførte bl.a. opfyldningen af kanalen på Skt. Annæ Plads. Ludvig Holmberg blev på D.G. Monrads forslag, udpeget som lærer i bro-, vej-, vand- og jernbanebyggeri, tog til École des ponts et chaussées i Paris og til hollandske havne for at forberede sig. Holdt ved hjemkomsten forelæsninger over fundering, jordarbejde, vej- og jernbanebygning, bro-, havne- og digebygning, vanding, udtørring og vandløbsregulering og satte undervisningen i system. Blev 1860 docent i jord- og vandbygningslære ved Landbohøjskolen, 1869 udnævnt til professor. Var medlem af Polyteknisk læreanstalts bestyrelse, af direktionen for de Massmannske søndagsskoler, af Industriforeningens repræsentantskab, af Københavns borgerrepræsentation og havneråd, af bestyrelsen for Nye danske Brandforsikringsselskab og af bestyrelsen for Kirkelig forening for indre mission. Holmberg skrev flere artikler i tekniske tidsskrifter og forelæsningskompendier, var medforfatter på De mechaniske Grundlove for Bygningsvæsenet og Lærebog i teknisk Mekanik. Oprettede sammen med hustruen, et legat for enker og ugifte døtre efter embeds- og bestillingsmænd i København. Var Ridder af Dannebrog, Dannebrogsmand samt kommandør af 2. grad. |