Mini-biografi: Var datter af en teaterdirektør, modtog sangundervisning hos Hedevig Quiding, musikpædagogen, der opdagede Liva Weel. Lilly Biltzing deltog som 18-årig i en elevkoncert og fik dagen efter sin optræden, tilbud fra to operettescener i København samt fem provinsteaterdirektører. Begyndte at læse til skuespiller hos Amanda Lund og Mathilde Nielsen, havde i sommeren 1919 sin debut i Vejle, fik derefter engagement ved Casino og siden ved Apolloteatret. Optrådte 1922 og 1923 i Sveriges Folkeparker og siden på Fønix-Teatret. Lancerede visen "Den døende svane" og en lokal udgave af landeplagen "En er for lille, og en er for stor". Var 1928-30 Helsingør Sommerteaters revyprimadonna, sang med succes "Tempo må der til", "Kys mig", "Skal vi holde hinanden i hånden igen" samt en parodi på "Sunny Boy". Lilly Biltzing opfandt og tog patent på brystholderen Mira, der tilpasser sig kvindens former, etablerede i 1932 egen forretning på Gammel Kongevej, forlod scenen 1934, helligede sig derefter systuen på Vodroffsvej, som havde 25 syersker ansat og forretningen, der fra 1933 fik en filial i Helsingør. Solgte siden sit patent til udlandet og vendte 1942 tilbage til scenen. Optrådte i Riddersalen, bl.a. sammen med Robert Storm Petersen og afsluttede scenekarrieren 1946, hos Ib Schønberg i Fælledrevyen. |