Mini-biografi: Var søn af kommandør Carl O.E. Normann, blev som 16årig optaget på Søofficersskolen, men søgte i 1910 over i privat rederidrift, arbejdede i forskellige af DFDS afdelinger og var 1912-15 i USA for at arbejde for firmaets fragtagenter i New York, blev ved hjemkomsten sekretær for direktionen. Tiden efter 1. verdenskrig var vanskelige for rederiet og i 1921 rejste Leif Otto Normann til Sydamerika, for om muligt at få etableret nye ruteforbindelser. Fik skabt en fast forbindelse på Brasilien og Argentina, blev i 1922 udnævnt til kontorchef samt leder af Sydamerika-farten, siden af hele det oversøiske rutenet. Blev i 1934 direktør og var 1953-64 administrerende direktør. Medvirkede til lukningen af Skandinavien-Amerika-Linien, selskabets sidste Amerika-damper Frederik VIII solgtes til ophugning i 1936 og herefter byggede DFDS, fem moderne fragtmotorskibe til linjefart. Ved udbruddet af 2. verdenskrig fik rederiet igen problemer med landbrugs-eksportafdelingen samt passagerskibene. Halvdelen af DFDS-flåden kom under de allieredes kontrol, mens resten skulle klare forsyninger til Danmark, i januar 1944 overtog tyskerne 12 af selskabets passagerskibe. Normann sad som formand for Danmarks rederiforening, forlod DFDS efter 54 års virke da skibsreder Knud Lauritzen overtog rederiet. Blev udnævnt til Ridder af Dannebrog, Dannebrogsmand og til Kommandør af 1. grad. |