Mini-biografi: Var søn af en fuldmægtig, begyndte efter almindelig skolegang på jurastudiet på Københavns Universitet, men fortrød og fik i stedet i 1957 ansættelse på bureauet WA Reklame/Marketing. Blev i sommeren 1961 reklamechef ved Thomas Bergsøe Reklame, siden meddirektør. Morten Jersild etablerede i 1969 sit eget firma Morten Jersild A/S, der slog sig op på meningsannoncer samt holdningsreklame. Firmaet kom til stå bag relanceringen af Dagbladet Børsen, kampagnen for Folkebevægelsen mod EF, som agiterede for et "nej" til dansk medlemskab og en kampagne, hvis formål var at ophæve fiskernes blokade i Esbjerg Havn, hvilket lykkedes. Jersild havde kunder som Grindstedværket, Thrige-Titan, Dansk Totalentreprise, Landbrugsrådet samt flere fagforeninger, kunne lide at provokere og gå lige til grænsen, var tillige manden bag de overdimensionerede kondomer på bybusserne under Sundhedsstyrelsens AIDS-kampagne i 1980'erne. Firmaet gik konkurs i 1996, hvorefter Jersild arbejdede for Kulturby 96 og medvirkede ved udarbejdelsen af "Livet er fedt"-kampagnen for Sundhedsstyrelsen. Jersild sad som aktivt bestyrelsesmedlem i adskillige foreninger samt organisationer, især inden kunst og design, udgav i 1993 erindringsbogen På kanten af reklame. Var far til journalisten Jens Olaf Jersild. |