Mini-biografi: Var søn af en bygningskommissær, blev optaget på Kunstakademiet 1759, kun 11 år gammel. Gennemgik de forskellige skoler og modtog 1764 den lille sølvmedalje, året efter den store sølvmedalje, lille guldmedalje 1766 og sluttede samme år af med den store guldmedalje. Arbejdede i billedhuggeren Johannes Wiedewelts værksted, men modtog i 1775 Akademiets store rejsestipendium og tog på studietur ned gennem Tyskland og Østrig til Italien og endte i Rom. Nicolai Dajon studerede her først ved Det franske akademi og derefter ved et privat akademi, vendte tilbage til Danmark i 1781. Fortsatte sin karriere som medlem af Akademiet, var lærer i Ornamentskolen, blev udnævnt til professor 1803, var siden revisor, så kasserer og blev trods kongens modvilje, valgt til direktør, fik fra 1798 opsyn med monumenterne i Roskilde Domkirke og statuerne i Fredensborg. Dajon udførte relieffer, især til gravmæler, portrætbuster af bl.a. Ludvig Holberg, Frederik VI som ung kronprins, Andreas Peter Bernstorff og som sine kendteste værker: Tordenskiolds gravmæle i Holmens Kirkes og de to yndefulde kvindefigurer, der symboliserer Borgerdyd og Tapperhed. De er placeret på Nikolai Abildgaards obelisk til minde om stavnsbåndets ophævelse: Frihedsstøtten ved Københavns Hovedbanegård. |