Mini-biografi: Blev håndværksmaler og gik 2 år på Ejler Sørensens malerskole i København. Var på studierejser i Skandinavien indtil 1934 og derefter i Italien, Frankrig, Spanien, Grækenland, Tyrkiet og Nordafrika indtil 1978, men var knyttet til egnen omkring Skive, hvis natur og mennesker Mølgaard Andersen skildrede gennem det meste af sit liv. I de unge år var stilen beslægtet med Fynboernes med en bred, ofte skitseagtig penselføring og en impressionistisk opfattelse af farven og lyset. Motivkredsen var landskaber, portrætter og figurbilleder. Mølgaard Andersens landskaber fra mark og skov viser et følsomt øje for de forskellige lysvirkninger i den jyske natur, portrætterne og figurmalerierne vidner om stor psykologisk indlevelsesevne. Udtrykte sig meed årene i en mere forenklet opfattelse af motivet, farverne blev brugt renere og mere ekspressivt, men grundlæggende var Mølgaard Andersens kunstneriske standpunkt hele tiden naturalistisk. Arbejdede en del for Nationalmuseet med at restaurere altre og prædikestole og skabte udsmykninger i form af kalkmalerier i Skive Missionshus (1954), Mogenstrup Skole (1954) og Sevel Skole (1955). Af hans oliemalerier kan nævnes Sommer i haven (1933), Influenza (1942), Karup Å (1948) og Løvfaldstid (1966), af portrætter Johanne Buchardt (1943), borgmester Michael Nielsen (1945) og redaktør Elin Hansen (1967). |