© www.gravsted.dk 2003, 2024
| | Svensk ingeniør og friherre Født søndag den 31. januar 1802 i Långbanshyttan, Långban, Filipstad, Värmland, Sverige Død torsdag den 8. september 1870 i Stockholm, Sverige |
Mini-biografi: Faderen var tilsynsførende ved en mine i Värmland, mistede sine penge, flyttede til Västergötland, fik arbejde som tilsynsførende ved sprængningerne til udgravningen af Götakanalen. Havde ikke givet sine to sønner John og Nils nogen egentlig uddannelse, underviste dem selv i mekanik og tog dem med på arbejde, hvor de lærte teknisk tegning af personalet på kanalens kontor. Teenagedrengenes evner blev opdaget af kanalens arkitekt Baltzar von Platen, der ansatte dem som praktikanter og de fik nu undervisning af ingeniørerne. 21 år gammel blev Nils Ericsson sekondløjtnant i den svenske hærs ingeniørkorps, syv år efter overført til søværnet, fik rang af oberst i 1850. Havde gennem årene i søværnet stået for anlæggelsen af flere kanaler bl.a. Säffle, Karlstad, Saimaa kanalen i Finland og Slussen i Stockholm. Beskæftigede sig efter 1850 med konstruktion og design af det svenske jernbanenet, der af militære grunde skulle anlægges langt fra kysterne. Blev adlet af kong Oscar I af Sverige i 1854, slettede det ene s i efternavnet, blev udnævnt til friherre i 1959. En bronzestatue af Ericson er rejst udenfor Stockholms Centralstation og Terminalen ved hovedbanegården i Göteborg bærer hans navn. Broderen John var opfinder, mekanisk ingeniør og mest aktiv i England og USA. |
|