Mini-biografi: Voksede op i en bilfamilie, med en far, der havde agenturet for både Bradford, Jowett samt Jaguar, blev efter skoletiden praktikant på Jaguarfabrikkerne og fik lært håndværket fra bunden, hvilket siden gav stor respekt blandt firmaets medarbejdere. Ole Sommer blev uddannet som civilingeniør og måtte i 1952 overtage firmaet i Uplandsgade på Amager, da faderen blev dræbt ved en bilulykke. Efterkrigstidens hårde rationeringer samt valutamangel havde sat en dæmper på importen af luksusvarer, hvilket også gjaldt luksusbiler som Jaguar, derfor havde firmaet investeret i lastbiler og fået agenturer for lastvogne fra Federal, Magirus Deutz samt Gardner motorcykler. Ole Sommer fandt nye samarbejdspartnere, fik et kortvarigt bekendtskab med Goggomobil og derefter et mangeårigt samt givtigt bekendtskab med Volvo. Ole Sommer konstruerede og producerede også egne biler, byggede i 1970'erne syv eksemplarer af "bindingsværksbilen", der blev døbt Joker, i 1980'erne 20 sportsvogne kaldt OScar, en model i stil med en AC Cobra, men med teknik fra Volvo. Ole Sommer købte i 1959 sin første historiske bil, købte stadig flere og udlånte dem til forskellige danske museer, etablerede i 2004 sit eget automobilmuseum i en treetagers bygning på Nærum Hovedgade, med omkring 60 veteranbiler samt 2000 modelbiler, var selv aktiv bestyrer og automobilhistoriker. |