Mini-biografi: Var søn af en afdelingschef, elev hos Harald Giersing 1915-16 og gik på Kunstakademiet 1934-35. Sieverts liv formede sig uroligere end hos lillebroderen Erik. Otto Sieverts kunstneriske udgangspunkt var som broderens, den europæiske ekspressionisme, der søgte at registrere tidens nervøse uro samt følsomhed, tog dog, i løbet af sin korte kunstnerkarriere, nogle bratte sving i sine holdninger. Bemærkelsesværdigt er forsøgene på, at forene en civil karriere med udstillingsvirksomhed og studierejser. Rejserne i Europa åbnede Sieverts øjne for den ældre kunst, bl.a. El Greco og barokkens mestre. Hovedværket Gadekamp fra 1935, synes direkte inspireret af tyskeren Dix' politiske værker fra omkring 1920, foruden af den lidt ældre tyske ekspressionist Ludwig Meidner. Billedet har tæthed samt en revolutionær atmosfære, der er enestående i dansk kunst. Formgengivelsen og udtrykkene i visse af figurerne var imidlertid mindre vellykket, hvilket kan være grunden til, at Sievert som moden kunstner søgte vejledning hos Aksel Jørgensen. Et resultat af besøget i München 1937, er artiklen "Hitlers kunstpolitik", gik her i rette med Politikens tolkning af udstillingen "Entartete Kunst", som udtryk for det nye regimes fjendtlighed, over for den moderne kunst. Otto Sieverts fantasi, sans for det voldsomme og det groteske, kommer til udtryk i de efterladte tegninger. |