Mini-biografi: Var søn af en skibsinspektør, fik efter skoletiden en omfattende shippinguddannelse i Danmark, England og Tyskland, grundlagde 1929 rederiet Ove Skou og ansatte sin far som skibsinspektør. Tiltrådte selv en stilling i Hovedstadens Kulimport, blev siden direktør og anskaffede 1934 et skib til firmaet. Ove Skou stiftede 1935 Dampskibsselskabet Ove Skou A/S, 1937 Damskibsselskabet af 1937, begge sejlede med ældre dampskibe og havde under 2. verdenskrig fem skibe. Burmeister og Wain leverede 1945 en elegant hurtigsejler til Skou, den blev døbt Benny Skou, havde det sidste nye i navigationsudstyr og lossemidler og blev prototypen for flere efterfølgende moderne cargoliners både herhjemme og i udlandet. Rederiet overtog siden flere af den slags skibe, de blev stadig større, smukkere hurtigere og mere elegante end de forrige, de fleste var bygget på danske værfter. Rederiet fik med tiden 30 skibe, alle var hvidmalede med en blå pynteliste og sejlede som Skous første skibe, trampfart på verdenshavene. Skou var i mange år formand for Fjerde Søforsikringsselskab, forsikringsselskabet Fylla og medlem af klassifikationsselskabet Lloyds Shipping Registers danske komité, men ikke medlem af Dansk rederiforening. Fortsatte sit arbejde i Hovedstadens Kulimport og var ved sin død både direktør og bestyrelsesformand. Udnævntes 1951 til Ridder af Dannebrog. |