Mini-biografi: Blev uddannet på kunstakademierne i Odense, Aarhus og sluttelig København 1984-90, med Stig Brøgger, Hein Heinsen og Mogens Møller som lærere. Fjederholt tog på studierejer til Holland 1977-79, Paris 1977-81, Italien 1977-79, New York 1993 og Berlin 1993. Hans malerier er kendetegnet ved det antydede, uigennemskuelige og slørede. Motiverne er især interiører, arkitektur, modelstudier, stilleben og eksteriører, bl.a. park- eller havebilleder. Anvendte stramme paletter, herunder en grålig, der har givet anledning til sammenligninger med Vilhelm Hammershøi. PF indførte forskellige uudgrundelige, til tider absurde elementer i maleriet. Det kan være drillende skyggevirkninger, forvrængninger i perspektivet eller brud mellem tidsplaner. Som i Usikkerhedsfelt (1992), hvor en virkelighedstro gengivelse af det antikke Rom undergraves af moderne flyvemaskiner, der kaster foruroligende skygger ind over billedet. Udforskningen af maleriets og fotografiets muligheder spillede en vigtig rolle for ham. Næsten alle hans billeder blev til ud fra et fotografi, som han selv tog og bearbejdede på forskellig vis. Men også de færdige malerier blev fotograferet og ud fra disse fotos skabes atter nye billeder. Nævnes kan Galleribillede (billedrække 1988-91), Metafysisk museum (1989), Selvportræt (1989), Stilleben (1991), Parklandskab (1991), Den skønne strigle (16 sammenhørende billeder 1993), Object Trouveé (1993) m.fl. |