Kendtes Gravsted
Forside Biografier
Nyheder Portrætnyt
Denne dag Links
Rouletten Om siden

Søgning
Søg på navn:
Flere søgemuligheder

Persongrupper
Alle personer
Arkitekter & tegnere
Billedkunstnere
Efterlyste personer
Erhvervsfolk
Filmfolk
Forfattere
Journalister & Radio/TV
Kirkens folk
Kongehuse
Militær- og søens folk
Musikere & komponister
Politikere
Sangere
Scenefolk
Skolefolk
Skuespillere
Sports- og idrætsfolk
Videnskabsfolk
Øvrige personer

© www.gravsted.dk 2003, 2024

Tysk ingeniør og opfinder

Født torsdag den 18. marts 1858 i Paris, Frankrig
Død mandag den 29. september 1913 på Nordsøen

Mini-biografi: Familien var tysk, men boede i Paris, hvor faderen var lædervarefabrikant. Sønnen blev tidligt interesseret i teknik og maskinbygning. Under den fransk-tyske krig 1870 flygtede familien til England, men den 12-årige Rudolf blev sendt til Augsburg, hvor han begyndte studier ved byens industriskole. Studerede fra 1875 maskinbygning ved Den tekniske Højskole i München og fik ved dimissionen i 1879 den bedste eksamen, som nogensinde var givet ved skolen. Blev under studiet opmærksom på den dårlige virkningsgrad af dampmaskiner og satte sig for, at udvikle en motor med en bedre udnyttelse af brændstoffet. Efter mange fejlslagne forsøg lykkedes det i 1897 at skabe en motor af den type, som nu kendes som dieselmotoren. Opfindelsens betydning blev straks anerkendt i hele verden, og Diesel blev berømt. Arbejdet med udviklingen af motoren havde taget så hårdt på ham, at han i en længere periode var syg og desuden mistede sine patentrettigheder. Arbejdede fra 1908 med udviklingen af små dieselmotorer til brug i lastbiler. Diesel måtte vedblivende kæmpe imod misundelse og forsøg på at frakende ham æren for opfindelsen. Forsvandt 1913 under en sørejse fra Antwerpen til England. Det er almindelig antaget, at han begik selvmord ved at springe over bord.