Kendtes Gravsted
Forside Biografier
Nyheder Portrætnyt
Denne dag Links
Rouletten Om siden

Søgning
Søg på navn:
Flere søgemuligheder

Persongrupper
Alle personer
Arkitekter & tegnere
Billedkunstnere
Efterlyste personer
Erhvervsfolk
Filmfolk
Forfattere
Journalister & Radio/TV
Kirkens folk
Kongehuse
Militær- og søens folk
Musikere & komponister
Politikere
Sangere
Scenefolk
Skolefolk
Skuespillere
Sports- og idrætsfolk
Videnskabsfolk
Øvrige personer

© www.gravsted.dk 2003, 2024

Tysk/Østrigsk automobilpioner

Født søndag den 18. september 1831 i Malchin, Tyskland
Død fredag den 1. juli 1898 i Wien, Østrig

Mini-biografi: Var søn af en jødisk købmand, bosatte sig i Wien 1852 og arbejdede her i årene 1858-96 på at udvikle videnskabelige instrumenter, interesserede sig især for elektricitet og belysning. Satte i 1870, en forbrændingsmotor til flydende brændstof på en ganske almindelig trækvogn og blev derved den første, der drev et køretøj frem ved hjælp af benzin. Fik i 1883 patent på en magneto type, der siden anvendtes i alle motorer. Indledte i 1887 samarbejde med et Morovian selskab Märky, Bromovsky og Schulz, de byggede nu den berømte Second Marcus car, den kom på markedet i 1888/89 og med sin roterende børstekarburator var den en virkelig nyskabelse der blev kendt over hele verden. Den kan i dag ses på Wiens Tekniske Museum takket være et par modige, forudseende museumsfolk, der havde skjult den i en kælder. Nazisterne ødelagde alt, der havde tilknytning til Marcus på grund af hans jødiske afstamning, bl.a. mindesmærket foran museet, der er blevet genskabt efter krigen. De fjernede hans navn som opfinder af den moderne bil fra de tyske leksika og erstattede det med Daimler og Benz. Marcus tog aldrig patent på sin bil, men havde 131 andre patenter i 16 forskellige lande.