Kendtes Gravsted
Forside Biografier
Nyheder Portrætnyt
Denne dag Links
Rouletten Om siden

Søgning
Søg på navn:
Flere søgemuligheder

Persongrupper
Alle personer
Arkitekter & tegnere
Billedkunstnere
Efterlyste personer
Erhvervsfolk
Filmfolk
Forfattere
Journalister & Radio/TV
Kirkens folk
Kongehuse
Militær- og søens folk
Musikere & komponister
Politikere
Sangere
Scenefolk
Skolefolk
Skuespillere
Sports- og idrætsfolk
Videnskabsfolk
Øvrige personer

© www.gravsted.dk 2003, 2024

Dansk civilingeniør, opfinder og jernbanepionér

Født tirsdag den 13. oktober 1801 på Vestergård, Ørslev, Vordingborg
Død søndag den 28. august 1870 i København

Mini-biografi: Var søn af en forpagter, arbejdede efter sin juridiske eksamen i 1821 som godsforvalter, blev 1828 volontør i rentekammeret, 1836 kammerskriver samt sekretær. Søren Hjorth interesserede sig for teknik, gik til forelæsninger hos H.C. Ørsted og konstruerede en roterende dampmaskine som Frederik 6. købte. Søren Hjorth opfandt en dampvogn, beskrev den i G.F. Ursins polytekniske tidsskrift, fik understøttelse af det Reiersenske fond til studierejser til England, Frankrig samt Belgien, udarbejdede sammen med Gustav Skram, et driftsoverslag for en jernbane fra København til Roskilde, som vakte Industriforeningens interesse, i 1844 konstitueredes Det Sjællandske Jernbaneselskab, med Hjorth som teknisk direktør, Skram som forretningsmæssig, banen åbnedes i 1847. Året efter tog Hjorth sin afsked, fik på Ørsteds og J.G. Forchhammers anbefaling, statsunderstøttelse til en rejse til London for at få produceret en elektromagnetisk maskine. Maskinen blev forevist i The Royal Society, Institution of Civil Engineers og udstillet på Verdensudstillingen i London 1851. Hjorth tog i 1854 engelsk patent på en dynamomaskine. Arbejdede fra 1857 som repræsentant for en stålfabrik i Sheffield og blev 1859 translatør i engelsk. Fortsatte med maskinprojekterne, forsøgte forgæves at få dynamoprincippet anerkendt i sin levetid, krediteredes først i Danmark i 1912 som dynamoprincippets opfinder i dr.techn. Sigurd Smiths bog.