Mini-biografi: Var oprindelig gartner i Botanisk Have og malede i sin fritid akvareller med landskaber, figurer og opstillinger. Debuterede i 1944 som autodidakt på Kunstnernes Efterårsudstilling. Boede fra 1950 til 1962 i Provence sammen med sin familie. Dér arbejdede Hauptmann med maleri, collage, keramik og skulptur, men efterhånden blev collagen hans foretrukne udtryksform. Helligede sig helt denne teknik, som han mestrede suverænt. Arbejdede endvidere med assemblager og skulpturelle objekter. Hauptmanns collager består oftest af små lapper papir, iturevne plakater, bølgepap, sølvpapir, tagpap og diverse fundne ting som cigaretpakker, HT-billetter og blikdåser, genstande, som kasseres af forbrugersamfundet, men som i hans værker får en helt ny værdi. Hans billeder er både sarte og poetiske og præcist komponeret. Nævnes kan Sans-Cerut (1961), Den vingede kæp (1969), Collage (1969), Romer 5 (1970), Afrivninger (1972), Porte des Lilas (1973), Rødt tema (1974), Vintersuite V (1976), Næsehorn (1976), Juni (1981), Hommage à Esbjerg (1982), Melba (1983), endvidere 2 malerier i Hobro Kommunes administrationsbygning. |