Mini-biografi: Var søn af arkitekt Rasmus Rue, kom efter skoletiden i lære som tømrer gik på Teknisk Skole, blev i 1914 optaget på Kunstakademiets Arkitektskole og samme år ansat hos Københavns stadsarkitekt Poul Holsøe, modtog undervisning til 1926. Tage Rue vandt flere konkurrencer som talentfuld bygningskunstner, var i starten påvirket af engelsk byggeskik, men åben for nye idéer. Blev i 1920'errne grebet af modernismens idealer, tegnede et stort enfamiliehus med fladt tag ved Furesøen, der var et pionérarbejde indenfor dansk byggeri samt industribygningen med teater i Nykøbing Falster, der er et af de tidligst gennemførte danske arbejder i et nyt formsprog. Rue foretog studierejser til Frankrig og Italien, deltog i Kunstnernes Efterårsudstilling 1919-20, Charlottenborgs Efterårsudstilling 1922, viste samme år møbler på Dansk Kunst og Haandværkerudstilling, var repræsenteret ved Nordisk Kunst i Göteborg 1923 og på Kunsthåndværks Forårsudstilling 1950. Rue tegnede i stadsarkitektens direktorat, bl.a. karreen Guldbergs Plads, Tagensvej, Refsnæsgade, Arresøgade, Rungsted Plads, Nærumgade, Lundtoftegade, Sjællandsgade, Fensmarksgade, Bavnehøjens Skole, nogle bygninger på Irlandsvej, Mosegårdsskolen i Gentofte og et teater i Randers. Udførte 1931-34, i samarbejde med Curt Bie, sit hovedværk Den hvide Kødby på Vesterbro i København, som i 1995 blev fredet af Naturstyrelsen. Var bror til kunstkritiker Harald Rue. |