Mini-biografi: Blev udlært som murer og gik på Kunstakademiets arkitektskole 1876-82. Etablerede snart sin egen tegnestue, hvor unge arkitekter som Aage Rafn, Kay Fisker, Tyge Hvass, Ejnar Dyggve, Svend Møller m.fl. blev inspireret af hans frodige og fantasifulde begavelse. Anton Rosen tog afstand fra de historiske stilarter og lod sig hellere påvirke af tidens moderne, internationale strømninger. Som en af få arkitekter herhjemme lykkedes det ham at få opført bygninger i l'art nouveau og Arts & Crafts-arkitekturen, bl.a. Palads Hotel, der blev hans hovedværk. Holdt af ornamenter på sine bygninger og var med til at forberede et skifte i vor arkitektur, også når det gjaldt udstillinger. Højdepunktet her var Landsudstillingen i Aarhus 1909, hvor han viste et sikkert greb om helheden, konstruktiv sans og fin fornemmelse for dekorativ anvendelse af byggematerialer. I Tuborgs administrationsbygning opnåede han markante virkninger ved foreningen af blankmur, natursten, terrakotta, majolika, smedejern, messing og kobberbeklædning. Rosen deltog i flere udenlandske konkurrencer med projekter præget af stor skulpturel kraft, der altid vakte opsigt. Var farverig og dybt original, repræsenterede det festlige i vor arkitektur og kunsthåndværk, men blev på grund af sin internationale orientering ikke fuldt anerkendt af samtiden. |