Mini-biografi: Gik på Kunstakademiet 1899-1903 og Kunstnernes frie Studieskole 1903-04. Studierejser til Sætersdalen, Norge 1901 og Frankrig 1905, bosat i Frankrig fra 1921. Stod det modernistiske gennembruds malere nær, især Harald Giersing, Sigurd Swane og Karl Isakson. Blev sammen med Giersing, omkring 1910, bannerfører for en fornyet orientering mod fransk kunst. Bibeholdt dog et traditionelt emnevalg, med landskabet som det dominerende. Her forblev Goldschmidt konservativ og det synes som om, de parisiske strømninger efter impressionismen, spillede en mindre rolle end traditionen fra Watteau, Delacroix og Corot. Hans tidlige figurkompositioner og naturskildringer, med friske indtryk fra udlandet, viser et talent og en trang til fornyelse, som den senere produktion ikke formåede at leve op til. Måske i erkendelse heraf, udfoldede Goldschmidt en stor indsats som formidler. Udgav 1910-11 "Det nye Kunstblad" og skrev i en årrække anmeldelser og kronikker i Politiken. Som et hovedværk vil Frankrigs Malerkunst blive stående. Af Goldschmidts malerier kan nævnes Ved viadukten (1908), Portræt af en ung pige (1942), Dokkerne ved flodmundingen (1933), Bugt i Sønderjylland (1942), Snelandskab (1948), Indsejling til Noret ved Korsør (1949). Skriftlige arbejder: Dix eaux-fortes de Oluf Hartmann (1912), Le peintre Pierre Subleyras (1925), Frankrigs Malerkunst 1-6 (1914-38). Var far til Verner Goldschmidt. |