Mini-biografi: Gik på Kunstakademiet 1830-34, malede samtidig hos J.L. Lund og fik vejledning hos Heinrich Buntzen og Christen Købke. Studierejser til Tyskland og Italien 1842-47, Tyskland, Schweiz og Paris 1863. Rohde påvirkedes til sin romantiske landskabsopfattelse, under et ophold i München i 1840'erne. Derfor opfattedes han som en af de "brunette", der stod i modsætning til "de blonde", som arbejdede under Eckersbergs og Høyens indflydelse. Ikke desto mindre var han en ivrig dyrker af vinterlandskaber. Rohdes trang til disse motiver var så stor, at han selv under et ophold i Rom, malede nordiske snelandskaber. Som hos I.C. Dahl, var der ofte tale om erindringskunst, med en melankolsk grundstemning. Skønt han gentog sine billeder med få variationer, opnåede de stor popularitet blandt publikum. Også Sydens landskaber aflokkede Rohde fine stemninger i sit maleri, ofte dog med en lidt banal synsvinkel og staffering. Af hans malerier kan nævnes: Landskab fra bjergene ved Verona (1844), Vinterlandskab (1848), Vinterlandskab (1855), Nymølle (1858), Vinterlandskab med jægere (1864), Solnedgang (1866), Vinterlandskab (1869), Golfen ved Napoli (1870), Køer i landskab (1873), Græssende køer (1879), Vinterlandskab, motiv fra Jægersborg Dyrehave (1885), Parti uden for Malmö, 12 prospekter af Randers og To portrætter (litografier 1857). |