Mini-biografi: Var elev af landskabsmaleren F.C. Kiærskou og kom på Kunstakademiet 1860-67. Studierejser til Paris, Schweiz og Lübeck 1869, Tyskland, Italien 1873-75, Paris, Schweiz 1876, Paris og Pyrenæerne 1878. Senere rejser til Tyskland, Schweiz og Frankrig. Hans talent viste sig allerede i de tidligste ungdomsår, det blev gennem hele livet viet naturstudiet. Christensen opsamlede tidligt betydningen af nybruddet inden for fransk kunst, skønt han var oplært i den ældre danske landskabstraditions kompositionsmønstre og farveholdninger (dansk guldalder). Studerede altid naturen på nært hold, studierne omsattes til karakteristiske kompositioner, som f. eks. Fritstående bøge i sommertiden (1865). I mødet med den jyske natur frigjordes hans maleriske evner, i en lang række pragtfulde studier med romantiske stemninger. Omsatte udenlandske påvirkninger under sine mange rejser, men langsomt. Det blev i Rom, ved mødet med udenlandske kunstnere, som den belgisk-franske maler Xavier de Monthier og italieneren Enrico Nardini, at det sete omsattes til praksis. Godfred Christensen deltog i "Huleakademiet", i Vilhelm Kyhns atelier i 1860'erne. Her samledes de yngre malere, der kom til at repræsentere overgangen mellem romantisk og naturalistisk landskabsmaleri i Danmark. Christensens sikre instinkt for de nye tendenser, gjorde ham til bindeled mellem det 19. og 20. århundrede. |