Mini-biografi: Var søn af en tømrer, blev efter skoletiden udlært som murer, arbejdede herefter i nogle år i København samt nogle provinsbyer. Aftjente i 1846 sin værnepligt, meldte sig i 1848 som frivillig, da Treårskrigen brød ud, virkede som menig ved 1. Jægerkorps og slap uskadt igennem. Jørgen Lauritzen nedsatte sig derefter som murermester i Ribe, var dygtig samt arbejdsom, klarede sig godt og kunne i 1864 løse borgerskab som tømmerhandler. Måtte snart udvide forretningen, begyndte at sælge flere bygningsmaterialer og handlede tillige med kul. Fik i 1866 bygget galeasen Frederikke Sofie, for selv at kunne hente træ i Norge og året efter everten Johanne, der fra Skibbroen i Ribe sejlede mellem lade- samt ankerpladser i Vadehavet med stykgods, byggematerialer og brændsel, byggede i 1877 et damp-, save- og høvleværk, der dog nedbrændte i 1881. Lauritzen deltog gene i byens offentlige liv, sad som et yderst aktivt medlem af Ribe Havneråd og var blandt hovedentreprenørerne ved anlæggelsen af Bramminge-Ribe-Banen, der blev indviet i maj 1875. Fik en plads i Ribe opkaldt efter sig. Lauritzen måtte desværre lukke sin forretning i 1898 på grund af sygdom. Var far til skibsreder Ditlev Lauritzen samt farfar til Knud og Ivar Lauritzen. |