Mini-biografi: Var søn af billedhugger August Saabye, blev 1878 student og 1885 cand.polyt. som ingeniør. Blev straks efter ansat i et entreprenørfirma, der anlagde Gedserbanen og Gedser havn, kom 1886 til Blom & Hvidt, som byggede Kastrupfortet. Johannes Saabye fik 1888 egen entreprenørvirksomhed, var med til at anlægge en del af Vestenceinten ved Køge bugt og flere banestrækninger, ombyggede 1895-97, sammen med Fritz Johannsen, Esbjerg dokhavn, året efter 1897 stiftedes ingeniør- og entreprenørfirmaet Fr. Johannsen & Johs. Saabye. Firmaet udførte flere banearbejder, en tunnel under Københavns havn, dampfærgeleje ved Strib etc. I 1901 blev baron Otto Lerche medindehaver af firmaet, der byggede marinestationen i Flensborg og udførte opfyldnings- og bolværksarbejder i Københavns havn. 1903 blev Johannsen telefondirektør, firmaet blev til Saabye & Lerche, som udførte bro- og jernbanebygning, havnearbejder, pneumatiske funderings-arbejder i Sverige, Tyskland, dansk Vestindien og herhjemme. Firmaet var med til at bygge læmoler på Jyllands vestkyst, foretage uddybning af Drogden og i samarbejde med N.C. Monberg at bygge Reykjaviks havn. Firmaet oprettede 1906 Kastrup Maskinfabrik og deltog fra 1927, sammen med Kampmann, Kierulff & Saxild, i jernbaneprojektet i Mellemøsten. Saabye var medlem af Akademi for de tekniske videnskaber og Entreprenørforeningens eneste æresmedlem. Udnævntes til Ridder af Dannebrog og Dannebrogsmand. |