Mini-biografi: Var søn af en fabrikant, autodidakt som tegner, men leverede som 20-årig illustrationer til aviser og gik ind i reklamebranchen med etiketter, brochurer mv. Tegnede under besættelsen omslag samt illustrationer til bøger i en spinkel, men levende og præcis streg. Blev efter krigen en fremtrædende eksponent for den nye humoristiske plakatkunst i 1950'erne samt 1960'erne. Kai Rich skabte slagkraftig reklame for sociale og humanitære emner i farvestærke plakater med en geometrisk abstraktion og dynamik. Tegnede i det mindre format, etiketter for produkter indenfor mad samt drikke, med en fin fornemmelse for de enkelte produkters beskaffenhed. Flere af plakaterne havde en humoristisk undertone, der gjorde dem populære i samtiden. Af dem kan nævnes plakaterne for Louis Jouvets film Hr. Alibi, Zoologisk have, Børnehjælpsdagen, De gamles uge, Irma æg, TO-R Radio og Danmarks Radio. Tegnede omslag som Ernest Hemingways Hvem ringer Klokkerne for, Vilhelm Jungs Sumatra m.fl. og illustrerede Carl C. Christensens Fra Gammelmønt og Vognmagergade-kvarteret, Fredrik Nygaards Christianshavn, Poesi og Tegninger, Latinerkvarteret, Skt. Nikolaj og det gamle Skipperkvarter, Adelgade Kvarteret samt Borgergade før Saneringen. Udgav selv Modelbogen for Drenge og Piger, Nemme Træting, Gaver jeg selv kan lave, Peters lille Kat, Set med en Pen og Rom i Skitser. |